[RIVM] 'Eet minder dierlijke producten voor duurzaamheid en gezondheid'
- Food-en-retail
- 24 jan 2017 @ 15:21
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- OnderzoekFood
- 24 jan 2017 @ 15:21
- Redactie MarketingTribune
Consumeer minder vlees en andere dierlijke producten zoals melk en kaas, drink minder alcohol en frisdrank en matig over de hele linie je voedselinname. Dat is niet alleen beter voor onze gezondheid, maar ook goed voor het milieu, rapporteert vandaag het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in 'Wat ligt er op ons bord?'.
De productie van voedsel is wereldwijd verantwoordelijk voor ruim 25 procent van de uitstoot van broeikasgassen en goed voor 60 procent van het verlies aan biodiversiteit, aldus het rapport. Dierlijke producten hebben een groot aandeel daarin: iets meer dan de helft. De overheid moet het landbouwbeleid inruilen voor een integraal voedselbeleid, zo luidt het advies. Tot nu toe kijkt het kabinet volgens het RIVM enkel naar energiebesparing in land- en tuinbouw en is er geen beleid voor terugdringen van milieubelastend voedsel. Daar valt nog veel winst te behalen, qua gezondheid, dierenwelzijn en duurzaamheid.
Dilemma's
Eerder kwam de WHO met een vleesreductie-advies en adviseert ook het Voedingscentrum via de nieuwe Schijf van Vijf hiermee te matigen, beide om gezondheidsredenen. Vleesaanbieders reageerden aldus en de Gezondheidsraad beantwoordde op MarketingTribune.nl de vraag: wat mag eigenlijk nog wel? In het nieuwe rapport schetst het RIVM nu de dilemma's om te komen tot een veilig, gezond en duurzaam voedingspatroon. 'Daarvan zijn we nog een heel eind verwijderd', stelt Mac van Dinther vandaag in de Volkskrant: 'Onze huidige eetgewoonten zijn verspillend, milieubelastend, ongezond en dikmakend: de helft van de Nederlanders is te zwaar, ruim dertien procent lijdt aan obesitas.' Way to go, zoveel is duidelijk ook volgens het RIVM.
(PvWK)
- milieu
- melk
- beleid
- broeikasgassen
- Wat ligt er op ons bord
- minder vlees
- RIVM
- de uitstoot
- dierlijke producten
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
- rapport
- tuinbouw
- frisdrank
- gezond
- alcohol
- voedsel
- kaas
- productie
- energiebesparing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 202] Pauline Barendregt - creatief directeur bij...
- RMD24 Retailmedia De kunst is de rode draad te blijven zien
- Verse groente en fruit centraal in campagne Aldi
- Verkoop Blokker van de baan
- Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof: 'Ik geloof in...
- Campagne voor nieuwe smaken Appelsientje
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- RMD24 Retailmedia De kunst is de... 17-05-2024
- [marketeer 203] Arina Abbring -... 17-05-2024
- Veloretti breidt netwerk aan... 16-05-2024
- Vrouwen spenderen veel meer aan... 16-05-2024
- Westland Salades maakt eerste TVC in... 15-05-2024
- Verse groente en fruit centraal in... 13-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing